Mengorbankan Kepentingan Peribadi

Kepentingan sendiri tidak diingini
Bahagia kekasih itulah yang diharapi..

Sekali lagi saya petik bait-bait kata daripada lagu P.Ramlee. Ini adalah kesinambungan post Berkorban Apa Saja yang saya tulis tempoh hari. Jika tempoh hari saya menyentuh tentang mengorbankan harta dan jiwa, maka kali ini saya nak menulis tentang mengorbankan kepentingan sendiri demi kebahagiaan Kekasih.

Kekasih yang ingin saya highlightkan di sini ialah Allah dan Rasul, secara langsung berkait dengan agama dan ummah. Ibubapa juga adalah sebahagian daripada kekasih, yang kita harapkan kebahagiaannya. Saudara-saudara seagama kita juga adalah kekasih-kekasih kita. Jika kita inginkan kebaikan dan ganjaran yang besar, kita harus siap mengorbankan sesuatu yang bersifat peribadi demi meraih keredhaan Kekasih tadi. Beratnya, tidak dapat disangkal. Namun, untuk suatu jangka masa yang lebih panjang, kita akan mampu merasai hikmah dan kebahagiaan dalam kehidupan. Yakinlah akan perkara ini. Kerana sesungguhnya Allah tidak mensia-siakan sesuatu amalpun yang dilakukan semata-mata demi meraih redha-Nya. Dan ingatlah, redha Allah bersama redha kedua ibubapa.

Banyak kepentingan peribadi yang ingin kita tunaikan, berkait dengan apa yang kita sendiri impikan dan harapkan dalam segenap aspek kehidupan. Ia tentang kehendak hati kita, impian kita, harapan kita. Bukan berkait dengan kepentingan Allah dan Rasul, ibubapa, ummah, atau apa saja yang terkait dengan harapan dan keperluan pihak lain.

Dalam bab bernikah misalnya, kita mungkin punya keinginan yang sangat kuat untuk menikahi seseorang, namun ibubapa kita mungkin tidak bersetuju atau tidak mampu berlapang dada dengan pilihan hati kita, bahkan mungkin menentang. Maka dalam soal ini, kepentingan peribadi kita telah bertentangan dengan kehendak ibubapa. Contoh lain, kita mungkin nak pergi jauh untuk mengejar cita-cita, namun dakwah memerlukan kita untuk berada di sesuatu kawasan demi kepentingan dakwah, maka kita punya pergeseran antara kepentingan peribadi dan dakwah. Mungkin juga kita punya banyak wang yang ingin dibelanjakan untuk mendapatkan kemewahan-kemewahan duniawi, namun perjuangan memerlukan dana yang besar untuk kita infaqkan.


Dalam sejarah perjuangan Islam, banyak siri-siri pengorbanan kepentingan diri demi meraih redha Allah. Ketika muhajirin dan ansar disaudarakan, ada yang menawarkan isterinya kepada saudaranya, dan sanggup menceraikan salah satu daripada dua isteri untuk dinikahkan dengan saudaranya. Sehingga begitu sekali tahap pengorbanan yang dipaparkan. Allah merakamkan tahap itsar (mengutamakan orang lain lebih daripada diri sendiri) tersebut dalam Al-Quran:

"Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya." (Al-Hasyr: 9)

Dalam kisah lain yang begitu mahsyur tentang 3 sahabat yang syahid dalam sebuah peperangan, mereka menidakkan air untuk dirinya demi mendahulukan sahabat yang lain di sebelah yang mengerang kesakitan. Akhirnya satu persatu syahid bertemu Allah, dalam sebuah episod pengorbanan yang agung.

Mus'ab Umair mengorbankan masa mudanya di jalan dakwah, sehingga dakwahnya meliputi seluruh Madinah. Abu Bakar mengorbankan seluruh hartanya demi Allah dan Rasul. Contoh terdekat di zaman ini, para pejuang di Palestin mengorbankan diri mereka untuk pembebasan Al-Aqsa. Tidakkah mereka juga punya kepentingan peribadi? Keinginan untuk memiliki sebuah kehidupan seperti yang diimpikan? Namun semua itu menjadi kurang penting, kerana mereka telah mengorbankannya demi sebuah matlamat yang lebih besar dan penting.

Sehingga ke hari ini, pernahkah kita sendiri mengorbankan kepentingan peribadi, demi kepentingan agama Allah dan Rasul? In contrast, berapa banyak pula kepentingan agama Allah dan Rasul yang telah kita korbankan demi meraih kepentingan peribadi? Hanya kita yang tahu sejauh mana pengorbanan kita, dan Allah pasti tidak akan lengah atas apa yang kita kerjakan.

Banyak perkara yang kita lalui dalam hidup ini, yang memerlukan kita mengorbankan kepentingan peribadi, demi matlamat lain yang lebih besar. Kita harus korbankan keinginan dunia demi kebahagiaan yang kekal di akhirat. Jika kita berusaha untuk ikhlas dengan pengorbanan tersebut, maka Allah akan mempermudahkan jalan bagi kita dan memenuhi tuntutan-tuntutan peribadi yang lain yang mungkin kita belum nampak. Jika bukan di atas muka bumi ini, di akhirat Insya-Allah.

"Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata." (Al-Ahzab: 36)


Memang sukar, kerana laluan ke syurga itu bukan mudah. Kita tidak dihamparkan dengan kesenangan dan carpet merah. Jika insan agung iaitu Rasulullah sendiri melalui sebuah kehidupan yang sukar, apakah kita merasa cukup dengan bersenang-senang untuk meraih syurga? Sekali lagi, memang sukar kerana saya sedang bercakap tentang mengorbankan apa yang kita nak. Selagi ruh perjuangan tidak dihayati dalam diri seseorang, tak mungkin kita mampu memahami hakikat ini, dan bersedia melaksanakannya.

Dalam banyak keadaan, memahami itu lebih mudah daripada melaksanakan. Cubalah laksanakan, insya-Allah, kefahaman itu akan terpahat dalam diri kita. Mudah-mudahan Allah memberikan keteguhan hati kepada kita.


Buktikan keimananmu!


Wallahua'lam.

Comments

Popular posts from this blog

Nasihat Adik beradik

Bila Ibadah Hilang Manisnya

Ciptaan Agung: Jantung Yang Sentiasa Berdegup