Begin with the end in mind

Saya petik ungkapan ini daripada penulis barat, Stephen Covey. Begin with the end in mind. Bagi mereka yang memahaminya, tentu merasakan betapa dalam hikmahnya. Bahawa kita perlu jelas akan tujuan atau matlamat akhir sebelum memulakan langkah awal.

Berabad-abad sebelumnya, Umat Islam telahpun diajar bahawa setiap amal tergantung niatnya, bagi setiap orang apa yang ia niatkan (Hadith). Sebuah peringatan yang datang setelah berlalunya sebuah ekspedisi hijrah yang sangat sukar. Walaupun sama-sama menempuhinya, namun matlamat akhir membezakan nilainya.

Kejelasan niat dan tujuan akhir sebuah kehidupan itu diterapkan dengan begitu dalam bagi seorang Muslim. Bahawa solatnya, ibadahnya, hidupnya dan matinya adalah untuk Allah Tuhan sekalian alam. Bahawa ia akan dihadapkan di hadapan Allah untuk diperlihatkan segala catatan amalnya, tidak terkecuali seorangpun.

The end in mind yang menjangkaui the end of life. The end in mind yang dikuatkan dalam dirinya 5 kali sehari, paling kurang.

Apa the end in mind kita dalam menempuh hidup sekarang?

Betapa gagahnya Rib'i Bin Amir menghadap jeneral Rustum mengumandangkan seruan ke arah keluasan akhirat dan mengajak keluar daripada kesempitan dunia. Kerana the end in mind nya begitu jelas dan kukuh.

Demikian juga kisah dua orang sahabat yang berdoa sebelum peperangan, bahawa mereka ingin Allah mengurniakan kepada mereka mati syahid dengan cara yang spesifik, dipotong bahagian-bahagian badan yang tertentu. Dan mereka mendapatkan kurnia tersebut daripada Allah.

Begitu juga kisah seorang sahabat yang ditawarkan dengan hasil rampasan perang, namun menolaknya dengan ungkapan yang luar biasa, bahawa bukan itu yang ia inginkan bersama Rasulullah. Sebaliknya beliau menunjukkan lehernya, sebagai isyarat menginginkan mati syahid, lalu berlalu pergi. "Jika beliau benar dengan katanya, Allah akan membenarkannya", demikian sabda Rasulullah. Dan ternyata beliau mendapatkannya sebagaimana ditunjukkan.

Allah menggambarkan tentang syurga dan neraka, tentang para bidadari yang menawan dan jelita, tentang hidup abadi yang tiada akhirnya. Seharusnya membuatkan kita mempunyai the end in mind yang sangat hebat!

Rasulullah menggambarkan akan dibebaskan Konstantinopel oleh Islam, sehingga melahirkan para sahabat yang tak putus-putus berusaha ke arahnya, dan akhirnya direalisasikan oleh Muhammad Al-Fateh. Sejak kecil beliau ditanamkan dengan the end in mind yang sangat kuat bahawa beliau akan merealisasikan Hadith Rasulullah SAW tersebut.

Apakah the end in mind perjuangan kita?

Rasulullah SAW tidak menginginkan penduduk Thaif dihempap bukit kerana baginda melihat sesuatu yang lebih besar.

The end in mind yang benar akan melahirkan sikap yang benar dalam menghadapi permasalahan semasa dalam proses mencapai tujuan.

Bagi seseorang yang ingin membina rumah, dia perlu sangat jelas akan the end in mind nya. Dia perlu benar-benar faham akan segala proses yang perlu dilaluinya. Supaya ia tidak berputus asa di saat orang mentertawakannya atau mencacinya kerana ia baru sedang bermula membancuh simen.

Semaklah the end in mind kita semua, landaskan ia pada Al- Quran, Sunnah dan Sirah. Mudah-mudahan kita menjadi orang yang berjiwa besar, meskipun langkah baru bermula kecil.

Wallahualam.

Comments

Popular posts from this blog

Nasihat Adik beradik

Bila Ibadah Hilang Manisnya

Ciptaan Agung: Jantung Yang Sentiasa Berdegup