Pelajaran Daripada Pernikahan 11 - Sabar

Bismillaahirrahmaanirrahiim...

Sudah lama saya tidak menulis pelajaran daripada pernikahan. Ketika saya menuliskan ini, saya sudah membaca kembali segala yang pernah saya tulis sebelum ini berkait pelajaran daripada pernikahan, ternyata banyak perkara yang saya tuliskan sebelum ini dalam bentuk teori, hanya mampu saya fahami setelah beberapa lama berada dalam dunia pernikahan. Ketika ini, saya sudah menjadi seorang bapa kepada seorang anak yang sudah mencecah umur 1 tahun 4 bulan. Cepatnya masa berlalu, rasanya baru semalam saya mencoret tinta dalam siri pelajaran daripada pernikahan ini (selepas 2 bulan bernikah). Sekarang, usia pernikahan saya telah mencecah 2 tahun 2 bulan bersama isteri yang tercinta. Belum cukup tempoh fasa ta'aruf lagi (5 tahun).

Kali ini saya nak berkongsi tentang SABAR. Sabar adalah kunci yang utama dalam kehidupan berumahtangga, bahkan dalam kehidupan kita secara amnya. Ketika saya hendak bernikah dulu, ada seorang kawan berpesan dengan 3 pesanan; Yang pertama SABAR, yang kedua SABAR, yang ketigapun...SABAR. Apa yang saya fahami tentang apa yang cuba disampaikan oleh beliau ketika itu adalah betapa tingginya posisi sabar dalam menjalani rumahtangga. Apabila saya merenung kembali, memang sangat benar. Ulamak membahagikan sabar kepada 3 komponen; sabar dalam menjalankan ketaatan, sabar dalam meninggalkan kemaksiatan, dan sabar dalam menempuh ujian hidup. Setiap komponen tersebut berkait secara langsung dengan kehidupan rumahtangga itu sendiri. Jadi, benarlah nasihat kawan saya akan 3 kali SABAR.

Menjalankan ketaatan kepada Allah memerlukan kepada kesabaran yang tinggi. Segala bentuk tanggungjawab yang kita ada dalam kehidupan rumahtangga adalah demi melunaskan ketaatan kita kepada Allah. Hubungan horizontal (dengan makhluk) dan hubungan vertical (dengan Khaliq) adalah saling terkait. Ada kata-kata yang menjelaskan tanggungjawab sebagai "tanggung di dunia, jawab di akhirat". Bila disebutkan bahawa perlunya kesabaran dalam menjalankan ketaatan, ertinya ketaatan itu bukan sesuatu yang mudah dikerjakan. Kalau mampu dilaksanakan sekalipun, sangat sukar untuk istiqomah dalam mengerjakannya.

Baik suami mahupun isteri, punya tanggungjawab yang perlu dilaksanakan sesuai dengan posisi dan kapasiti masing-masing. Apabila tanggungjawab kita tak dilaksanakan dengan sebaiknya, kita bukan hanya mengundang ketegangan antara suami isteri, tetapi kita sedang mengabaikan ketaatan kita kepada Allah. Dalam ertikata lain, kita telah hilang komponen sabar yang pertama, sabar dalam menjalankan ketaatan. Memang bukan senang untuk tetap bersabar dalam melaksanakan tanggungjawab kita. Disebabkan ia sukarlah, perlu kepada kesabaran yang tinggi dan sentiasa diperbaharui.

Meninggalkan kemaksiatan juga memerlukan kepada kesabaran. Banyak bentuk kemaksiatan yang mungkin kita kerjakan dalam rumahtangga. Tak perlu disebutkan di sini segala perkara yang boleh menyebabkan isteri menjadi nusyuz atau membuatkan suami menjadi dayus. Tidak dapat dinafikan bahawa kebahagiaan rumahtangga itu turut terkait rapat dengan sejauhmana suami dan isteri mampu bersabar dalam meninggalkan perkara-perkara kemaksiatan baik yang kecil mahupun yang besar, baik terhadap sesama atau terhadap Allah.

Setiap maksiat yang kita kerjakan akan meninggalkan tompok hitam dalam hati. Selama mana kita tidak bertaubat dan terus menerus mengerjakannya, hati kita lama-kelamaan akan menjadi gelap. Bagaimana sebuah keluarga akan menjadi cerah dan indah jika ahli-ahlinya memiliki hati-hati yang gelap, terutama ketuanya? Kita kena banyak muhasabah akan sejauhmana kita telah menjaga elemen ini dalam kehidupan kita. Banyak perkara yang terkait dengan pengurusan atau kemahiran rumahtangga yang kita pelajari. Namun, terkadang rumahtangga masih terasa hambar dan lesu, dek kurangnya sabar kita dalam meninggalkan kemaksiatan.

Seiring masa berlalu, semakin banyak ujian hidup yang akan ditempuh bersama oleh suami dan isteri. Dulu, berdua. Sekarang, bertiga. Nanti, berempat dan berlima, dan seterusnya. Tanggungjawab bukan semakin berkurang. Cabaran-cabaran baru akan timbul dan perlu dihadapi dengan sabar. Kesabaran yang tinggi dan terus dihidupkan sesama suami isteri. Jika tidak bersabar, ujian hidup itu akan memberi kesan yang besar kepada keharmonian rumahtangga. Banyak kes perceraian yang berlaku setelah beberapa tahun bernikah dek hilangnya kesabaran menempuh cabaran-cabaran baru dalam hidup. Kembali semula akhirnya kepada persoalan niat, penerimaan kita terhadap pasangan, kemampuan kita meminta dan memberi maaf, meleburkan keegoan, berbincang, dan elemen-elemen lain (yang antaranya pernah saya bincangkan sebelum ini).

Cinta yang tulus itu memang memerlukan kepada pembuktian yang berterusan. Bukan hanya di saat-saat bulan madu di awal pernikahan, saat menerima cahaya mata yang pertama, saat suami atau isteri menerima kenaikan pangkat dan gaji, saat keperluan hidup semua cukup dan selesa. Bahkan pembuktiannya itu lebih benar dan tulus di saat pasangan merasa jemu dan jenuh, di saat pasangan jatuh muflis atau dibebani hutang, di saat pasangan sakit dan tak mampu menjalankan peranan dengan sempurna, di saat pasangan sarat mengandung anak kelima sedangkan anak-anak lain perlu diurus, dan di saat-saat sukar yang lain. Jika kita gagal meneguhkan kesabaran dalam menempuh segala cabaran-cabaran yang mendatang dalam hidup berumahtangga ini, kita akan sentiasa mengejar bahagia yang semakin menjauh.

Yakinlah, Allah takkan mensia-siakan orang yang sabar. Sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang sabar. Sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang sabar. Sesungguhnya, bagi keluarga yang ahlinya sentiasa bersabar dan meneguhkan kesabaran, di sisi mereka ada Allah. Bagaimana mungkin bahagia itu akan kita kecapi, jika Allah tiada di sisi? Kebahagiaan abadi itu hanya ada di sisi Allah. Tanya diri kita masing-masing, cukup bersabarkah kita untuk meraih bahagia?

Wallahua'lam.

Comments

Popular posts from this blog

Nasihat Adik beradik

Bila Ibadah Hilang Manisnya

Ciptaan Agung: Jantung Yang Sentiasa Berdegup